Sunday, December 8, 2013

Dapur Azie - Resepi Kuih Donut Mudah & Lembut

سم الله الرحمن الرحيم
Salam Blogger,

Assalamualaikum

Tak sabar tunggu hujung minggu , pertama bole rehat...ermmm...
kedua bole main masak-masak...pastu makan sampai lebam.
Alkesah !asal tengok iklan jer confirm teringin ! asal tengok orang makan jer teringin..asalkan bole jer...confirm buat....tapi klu nak buat mesti nak yang pantas , sedap dan kenyang...jadi !!!

Check it out !

Resepi nya mudah gila...

Tepung 3 cawan 
Mentega 2 sudu besar
Telur 1 biji
Susu pekat manis / cair pun bole ikut suka
Yis 1 bungkus kecik tu
Gula pasir 3 sudu
Gula Caster
1 cawan air suam



Cara-cara paling awesome...

Cairkan mentega dan ketepikan. 
Gula dan susu disatukan di dalam air suam,
 kacau supaya gula larut. masukkan yis, kacau lagi.

Biarkan selama 10 minit.

Pukul telur sedikit dan campurkan bersama mentega cair tadi.
Selepas 10 minit yis akan naik berbuih-buih,
masukkan pula mentega yang dicampur telur tadi.kacau.

Masukkan campuran yis ke dalam mangkuk yang berisi tepung gandum,
Gaul sebati.Biar adunan lagi selama 45 minit.

Banyakkan tepung ditangan supaya adunan tak melekat.
(adunan memang agak lembik).
Ambil sedikit adunan, bulatkan...lubang kan di tengah-tengah.

Sediakan minyak untuk menggoreng. Gunakan api sederhana. Alih selalu supaya dapat warna yang sekata. Setelah agak kekuningan bolehlah diangkat
 Tabur gula caster atau hias dengan coklat cair dan ditabur dengan coklat rice..

p/s-klu doh tepung masih banyak lagi 
simpan saja di dlm freezer suhu biasa
klu nak makan lagi...bole goreng saja...senangkan.

19 comments:

  1. sedapnya donut.. best makan waktu minum petang.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap !!! betul2....nak2 lagi makan panas2....perghhh ! layan...ehh.....

      Delete
  2. Macam senang je buat ni. Nanti boleh la ZH buat...

    ZH Blogger

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang senang ZH...nanti try eh...klu x sedap atau x jadi ckp nya kita...kita baiki mana yg patut...ke3

      Delete
  3. Assalamualaikum.

    Azie..betul pa azie tulis tu, asal tgk iklan, tgk org mkn, semua nak,hehe. Lagi2 musim hujan, sejuk2 ni..semua nampak sedap,muehehe

    Senang je kan nak membuatnya.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam lana....
      memang betul pun lana...sebab tu teringin kan...
      yup ! musim hujan lagi laju jer pasal bab makan...muehehehe..
      senang lana ! azie dah try memang senang....ahaks

      Delete
  4. saya pun akan bairkan yis berbuih dulu baru campur tepung ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaker...memang mcm tu kan vee...kekeke

      Delete
  5. macam nak je..macam teringin je...macam azie boleh pos kat puteri je..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...mcm bole jer...mcm nak kasi kat puteri jer...mcm nak hantar jer kat sana...ahaks

      Delete
    2. macam nak tunggu je...macam nak pergi rumah azie je...macam kena buat sendiri je...kekekeke

      Delete
    3. mcm kene buat sendiri tu puteri...ngeh3...kita pulak datang rumah puteri...rasa itu donut...huhuhu

      Delete
  6. assalamualaikum ....azie s:)

    waaaahh..dah ada watermark kat pic dah...dah pandai...haha

    kuih donat klu x salah ada jugak yg panggil kuih keria...ermmm sedap..masa kecik suka mkn yg disalut dgn gula....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam ayie s:D
      hehehe...dah pandai dah ayie....
      yaker kuih keria...bukan kuih keria tu yg lagi satu tu ker...yang ada ubi keledek....hahahaha
      azie pun suka....weeee

      Delete
  7. pebret cik....ne je lah kuih yang cik tahu buat..hahaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ker....ok azie nak rasa donut cik pulak..amacam?

      Delete
  8. jom, kita main master chef sama2, haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom ! confirm azie menang punya...mueahahaha

      Delete