Thursday, April 10, 2014

Kamu trauma dalam bercinta ?

سم الله الرحمن الرحيم
Salam Blogger,

Assalamualaikum

 Lakukan 4 cara yang mudah ini agar kamu berhenti membenci dan hilangkan trauma untuk bercinta setelah gagal pertahankan hubungan yang lalu...
Chill la kan...masih banyak lagi ruang dan peluang yang perlu kita tempuh...
"Bunga bukan sekuntum , Kumbang bukan seekor"....pergi jer taman yang lain...pasti akan ada bunga-bunga yang harum mewangieeee dan kumbang-kumbang yang ensem dan hot...ahaks



1-TAMATKAN BUKU LAMA
Apa yang sudah berlalu biarkan ia berlalu. Tamatkan sahaja segalanya. Jangan di ungkit segalanya. Berhenti berkata tentangnya. Selagi kamu tidak menamatkan segalanya selagi itulah kamu akan terbayang tentangnya sahaja.

2-ANGGAP IA SEBAGAI PENGAJARAN
Anggap sahaja cinta lama kamu itu satu pengajaran dalam hidup. Jangan putus asa dan berhenti memberi alasan mengapa kamu tidak boleh lupakannya.

3-BERGAULLAH DENGAN ORANG KELILING
Inilah masa yang paling sesuai untuk kamu mula bergaul dan berkenalan dengan sesiapa sahaja tanpa di sekat. Bergaullah dengan orang keliling mana tahu salah satu daripada mereka adalah jodoh kita kan ?

4-MINTA NASIHAT
Tiada salahnya jika kamu dapatkan nasihat dan pandangan daripada orang yang lebih berpengalaman seperti kakak, ibu atau mungkin teman-teman rapat. Kalau boleh di contohi tiada salahnya kamu belajar dari kesilapannya. Jadikan ia sebagai panduan. Jika individu itu boleh berjaya melangkah ke dunia yang lebih bermakna mengapa kamu tidak kan?

p/s:-If someone seriously wants to be a part of your life , they will seriously make an effort to be in it.
             No Reason , No Excuses              

23 comments:

  1. life have to go on no matter what kan..

    p/s Azie puteri suka quote tu...yang bagi excuses tu nampak sangat ada agenda lain kan... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes puteri ! life must go on and move on...semua nya kene on laaa....he3

      p/s-tq puteri...memang pun..bila dah ada sebab , banyak pulak alasan nya..memang ada agenda lain lah tu...itu semua taktik jer tu...apa lagi hai2 bye2 laa kan...ramai lagi yg menunggu...cewah!!!

      Delete
  2. Replies
    1. Ehhhh...suke apa nie mysarah azua...cer citer...cee citer sikit...hehehe

      Delete
  3. salam azie s:)

    nak pegi taman yg ada bunga mewangi dan pipi gebu..weeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam ayie s:)
      amboi !! Nak yang gebu jer.....untung laaa ......ahaks
      rasanya byk taman2 yg ada bunga mewangie siap ada kupu2 lagi...weeee

      Delete
  4. yg pasti bila 'cermin' sudah retak.. ia x sama lagi seperti dulu kn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu dah retak....memang x sama dah...tapi klu beli " cermin" baru.okey kot...entah2 lagi awesome.....siapa tahu kan....allah kan ada

      Delete
  5. Salam.

    Boleh tak mcmni azie.

    Saya tak trauma dalam bercinta, tapi saya trauma bila tersilap pilih org untuk dicintai..

    *ketawa sendiri depan laptop ni,hehehe :p "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam lana...aummm

      Bole memang bole , memang ada org mcm nie lana.....trauma dalam memilih utk dicintai.....tapikan....jgn takut lana....cuba lah berkawan dgn sesiapa yg di senangi...mana tau dlm ramai2 tu adalah org yg kita cari2 selama ini...cewahh !!

      *ketawa ehhh.....azie senyum jer nie....

      Delete
    2. Mcm tau je kita takut.. urmm, tpi kita rsa kita jumpa dah seseorg.. tgk saja kan penyudahnya mcmna.. :)

      Delete
    3. Iyee....alhamdulillah....klu dah jumpa tu...hubungan yg dibina kita x tau mcm mana kan....harap2 ia penyudah yg terbaik....insya allah....berkawan biar ramai , berkasih biar sorang.....ehem !!

      Delete
  6. Dlm islm kita x blh mmbnci sesama makhluk seumpma mmbci pncipta dia...Dn Jgn La sesekali mnjdi Mcmtu..agp la smua ni Dugaan Dn cabaran dri allah.Dn Jgn La mrjuk dgn kerja allah..Stiap yg berlaku msti ada keistimewaan trsndri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermm...ermm...tapi benci itu tetap ada kan....wpun sedikit...ehhh ! Bukan membenci tapi lebih kepada memendam rasa....utk mengubat hati yg terluka....yg tu betul !!! Setiap yg berlaku mesti ada hikmahnya.....redha , pasrah dan berserah pada Allah...sebab hati kita milik Allah wahai akhi.....

      Delete
  7. terima kasih entri... kita serahkan pada ALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup , hanya allah sebaik2 perangcang.....

      Delete
  8. cik tak pernah trauma...sebab cik yakin,jodoh tu semua dari Allah.so..tawakal je lah..ade jodoh..ade lah...kan azie kan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes ! I sokong you cik puan.....jodoh itu rahsia allah....klu ada alhamdulillah , klu tak der jgn putus asa ......masih byk lagi hari2 yg perlu ditempuhi....usaha dan doa....insya allah...pasti ketemu jua....ahaks

      Delete
    2. yapzzz...tak perlu kut sampai cekewa2,trauma2 tu..Allah akan gantikan yang lebih baik lagi kan azie... ^___^

      Delete
  9. semat dalam fikiran bahawa manusitu berbeza antara satu dengan yang lain . wpun mereka lelaki , kerektor dan sifat mereka tetap berbeza . cuma kita perlu pandai menilai antara jujur dan penipu juga antara ikhlas dan bersebab ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks vee for the advice....masing2 ada kelebihan dan kekurangan , maka dgn itu menjadikan manusia itu lebih istimewa....

      Delete