Sunday, October 26, 2014

Tentang Kita - Staff Baru #part2

سم الله الرحمن الرحيم
Salam Blogger,


Assalamualaikum



Awal pagi lagi aku dah sampai di pejabat , banyak kerja dan sistem yang perlu di kemaskini mengikut jadual.Dan hari ini juga akan ada staff baru yang akan menggantikan tempat Puan Alyani yang akan bersalin bila-bila masa saja.Dalam hati aku dah berkira-kira siapakah staff baru itu , lelaki ke perempuan.Teruja mungkin !


Aku:Puan Alyani , nanti kalau ada orang cari saya , cakap saya turun bawah sarapan ya.Lagi satu nanti ada staff baru akan joint team kita , ingat kan saya tau.Saya nak buat short meeting.
Puan Alyani:Okey bos, tapi staff baru tu masuk bila , maksud saya pukul berapa , takut nanti saya tak der kat tempat , mungkin ada kat printing room.
Aku:Mungkin kejap lagi , after 10 clock'.Tak per saya pergi kejap saja , nanti saya naik balik.Don't worry.Pergi dulu.
Puan Alyani:baik bos.


Suasana pejabat menjadi bising seketika dengan kehadiran staff yang baru masuk di unit kami.Sesi suaikenal amat meriah , soalan dan jawapan tidak
langsung ada kena mengena , tapi kami semua enjoy that moment.Mukanya bujur sirih dan hitam manis orangnya.Sesuai dengan gaya nya.Harap dia dapat bekerja dengan bersungguh dan cemerlang.
Kami bersurai.Aku memperkenalkan staff baru itu dengan staff-staff yang lain untuk lebih dikenali.Anggun namanya.


Anggun:Akak saya buat kerja apa nanti.Saya takut lah tak dapat buat yang terbaik nanti.
Aku:Anggun jangan risau , nanti puan Alyani akan ajar awak dari A sampai Z , kalau tak..saya tak akan lepaskan dia pergi bersalin.
Anggun:Boleh pulak macam tu , tak per saya cuba buat yang terbaik.Harap Puan Alyani boleh ajar saya secepat mungkin.
Aku:Insya Allah boleh.Senang saja bila awak dah paham dan selalu buat , pejam mata pun awak bole buat nanti.
Anggun:Insya Allah.Terima kasih akak.
Aku:Puan Alyani , nanti ajar yang basic dulu ya , sampai Anggun dan boleh buat sendiri baru ajar yang susah.Tapi saya rasa dia boleh buat kot.
Puan Alyani:Saya akan ajar dia sebaik mungkin lah bos , bos jangan risau.
Aku:Ok Anggun , Anggun boleh duduk sebelah puan Alyani ,  kalau tak tahu boleh tanya puan Alyani sendiri , atau 2 checker yang lain okey.
Anggun:Ok akak.


Puan Alyani:Macam mana Anggun okey tak.Nanti akak dapatkan ID baru untuk Anggun, senanglah sikit nak buat kerja.
Anggun:Bole kak Yani , ermm...bos kita tu macam garang jer.
Puan Alyani:Garang?!ha ha ha ...dia lah paling kelakar dalam team ni tau , kalau tak ada bos tu , tak meriah lah meeting kita.Dia garang bertempat.Dia sangat cool okey, nanti Anggun dah kenal dengan dia baru lah Anggun tau macam mana perangai dia.
Anggun:Yaker kelakar , okay lah , mungkin Anggun tak rapat dengan dia lagi kan , nanti dah rapat , entah sama-sama gila.
Puan Alyani:Amboi ! sama-sama gila , tapi time kerja kalau yang selalu ada silap tu dia akan marah lah , tapi dia sendiri yang akan buat nanti.Jangan risau lah.
Anggun:ok saya paham.

Hari ni kerja macam biasa , mungkin akan pulang lewat, lunch time mungkin skip dan akan terus bawa ke tea time.Time itu makan macam 10 tahun tak makan.Aku selalu macam tu , makan tak teratur , ikut nafsu aku jer nak makan time bila.Nanti cukup masa mula sakit sana , sakit sini.Time tu nak ubah cara makan pun dah tak guna.Kemain lagi aku nasihatkan dekat orang lain , tapi bila kene dekat diri sendiri aku buat bodoh jer , akhir sekali mula aku nak bermuhasabah diri.Its to late!Nak tak nak aku kene keluar makan.


Dia:sayang...ayang nak keluar makan lepas tu solat , sayang jangan lupa makan solat semua.Love u!
Aku:ya , nanti makan lepas tu solat sekali.
Dia:love u !
Aku:ya..
Dia:tak balas pun.
Aku:perlu ker?!
Dia:perlulah sayang.
Aku:love u to me.
Dia:macam tu pun boleh.
Aku:Boleh saja.
Dia:macam-macam lah sayang ni , nanti ayang massage balik.

Usai solat dan bermunajat , aku mula berfikir perkara semalam.Tak tenang lah kalau hari-hari macam ni.Nak kene paksa juga.Ujian cinta itu berat.
Jika ujian cinta itu menjalar dalam segenap hidup manusia sepanjang zaman, tak kan dua sumber yang agung ini (Al Quran dan Sunnah) tidak memberi panduan tentangnya?

Panduan untuk menguruskannya bukan untuk membunuhnya.Masakan islam agama yang fitrah mahu membunuh fitrah?Islam memandu kita untuk menyalurkan secara mulia , terhormat dan bermaruah.Bersama redha Allah.

#keepreading



8 comments:

  1. Nice! Nak pi baca part pasni.. Hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks nurul , haa pi baca #part1 hehehe..dan part yg seterus nya...keep reading yaa...he3

      Delete
  2. assalamualaikum...azie :)

    menarik kisah azie nih mengambarkan betapa busy nya azie kat opis sampai klu staff buat salah azie yg akan betul kn kemudian..respek la.

    Al Quran dan As Sunnah mencakupi semua perkara yang pokok cuma cabang2nya pula dihuraikan oleh alim ulama zaman berzaman. soal fitrah spt yg azie kata tu pun dah lama dihuraikan oleh ulama.

    ayie suka sekali dgn kata2 akhir azie ni.."Islam memandu kita untuk menyalurkan secara mulia, terhormat dan bermaruah, bersama redha Allah." begitu matang dan bernas. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam ayie , sangat busy....ermm....sebab yg salah tu kene azie kene betulkan , depan mereka supaya mereka ingat kesalahan tu , jadi jgn ulangi lagi..klu buat jugak azie denda...ahaks

      thanks a lot..

      Delete
  3. bila puteri baca part by part ni tetiba rasa macam baca novel pula...the life of azie...hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe...macam jer puteri...life of azie yg tak tahan tu....thanks puteri

      Delete
  4. Salam kenal :)

    Bila baca, jadi konfius.. ini novel ke kisah sebenar ni? ehehehe. apa2pun, di doakan azie sentiasa dirahmati Allah dan berbahagia selalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal ummi....nak konfius pun bole , terima kasih untuk doa itu , saya harap ummi pun begitu..thanks singgah sini....

      Delete