Monday, June 10, 2013

Destruction Blogs...by Whom?

سم الله الرحمن الرحيم

Salam Blogger,

Assalamualaikum

In an atmosphere of peace and quiet evening, no problems or conflicts.

I was so excited. But...2 kali 3 kali 4 kali dan berkali-kali saya asyik dok refresh jer blog Azie Namico nie , apa masalah nyer lagi.Sebelum nie kan okey jer...(heart crying + heart attack) = ??? siapa pandai jawap..memang bijak! 

Tak bole jadi private blog terus ! 

Panggilan pulau tidak dilayan , tak bole jadi !calling for Doctor Aishah ! 
Hanya dia saja yang tahu penyakit blog saya.Pujuk rayu tidak di layan , hati panas jer dengar apa yang Doc Aishah sampaikan.Kejam !!tak mau tolong tak per...

2 hari kemudian...
Tangan menari-nari atas lappy ! apa nak buat...apa nak buat...Ya Allah tunjuk kan ku jalan...idea!idea!yes ! ubah blog 360 darjah !tak bole makan masa...jujur saya kata kan saya tak pakar dalam blog nie.JUJUR !

Setengah jam...waktu yang sama....
Tutup blog ! padan muka...usha G+ , nie semua dia punya pasal.
Bak kata Lana "Gatal mengusik, ini kalau ada sebelah lana ni, cepuk lepuk lepek azie tau,hahahaha"!glup3...

Memang gatal !tangan tak leh dok diam , saya terdelete semua gambar-gambar dalam G+ , rupa-rupanya ia adalah photo link blogger yang terdapat di G+.Sama ada profile picture , blogger picture dan scrapbook picture (background + header) bila semua ini terdelete maka nya blog saya pun akan jadi macam di bawah nie...semua picture dari tahun tok kaduk pun terdelete , dan tak dapat di selamatkan.Saya buntu !



Bantuan tiba lambat...saya cari jalan menyelesaian ! saya nak guna jugak background and header yang sama.Tak mau tukar ! sebab dah serasi dengan jiwa.Org lain tukar relax jer sebulan sekali ! saya tak ! SETIA !ahaks

Macam mana terdelete macam tu lah dia kembalikan.Dia G+.
Saya click kat G+ Trash ! omg ! omg ! semua gambar yang saya delete ada di sana.Saya setting , hati-hati takut tak jadi.Saya buat auto backup picture blogger.Alhamdulillah !dengan sekali lafaz saya berjaya.Sah ! sah ! saya bahagia.Rupa-rupanya "trash" itu tidak terdelete sebab saya tak buat delete permanently dan ianya bertahan selama 60 hari.Yeahhh !



Gambar di atas ini lah yang ada di dalam entry ! tapi sayang dah terdelete  , maleh nak insert balik! banyak ooo !Hancur semua entry saya yang lama..Sila jangan cari ! anda akan sakit hati...wawawawa

Macam mana saya kembali kan , saya tick picture2 yang dah saya terdelete tu  , saya restock balik ! wahhh ! agi idup agi ngelaban...syiokkk !after tu laju jer saya pasang background and header ! 



Haaa..tu nampak tak saya dah kembalikan header + background..Lepas nie nampak jer senyum ! tak payah...gatai2 nak pi delete picture kat situ..dok diam2 jaa..nampak tak permainan saya kat situ..!fuhhh...

TAMAT

p/s-semoga berjaya Azie !!!



25 comments:

  1. Replies
    1. hi yana...
      entah !ada satu pic tu azie memang nak delete...tapi tangan gatai dok delete semua pulak pic yg ada..ingatkan x der apa2 berlaku....rupa2nya...ini lah jadinya...hehehe

      Delete
  2. all the best dalam recovery...lain kali jangan main tekan2 ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..thanks Farah ! i will...but jgn main tekan2 tu mcm mana ek...sebab azie tak main2 azie serius time tu...delete jelah kan....ingatkan x der effect apa2...alih2 hampeh! tipah tertipu..azie terkena...huhuhu

      Delete
  3. assalamualaikum..azie :)

    byk pengajaran azie dpt dari apa yg berlaku...antaranya :

    # setiap apa yg berlaku pasti ada jln penyelesaiannya..tak usah panik
    # ambil hikmahnya...antaranya ilmu azie bertambah dan makin faham selok belok blog dan G+
    # sentiasa cermat dan waspada dgn sesuatu tindakan..

    itu jer laa ada lagi sebenarnya....weeeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam ayie...:D
      Pengajaran eh ! kijam kamu ! kijam !
      hahaha...x usah panik eh ! ayie ini first time kene kot...okey lepas nie kalau kene jugak...x der hal lah ! senyum jer...

      sebenarnya masih banyak yang tak tahu dari tahu...tapi kene ada problem dulu baru kita nampak masalah nyer kat mana...try and error lol...x salah pun

      kalau yang nie ! x pikir panjang dah ! lepas kene baru pikir..hahaha...padan muka azie kan! ayie nak cakap mcm tu kan...ala azie terima lah...x takut pun! (dlm ati) x mau kene dah...

      thanks ayie..nasihat tu! ahaks

      Delete
  4. Replies
    1. yeahhh ! terrer lah sangat! nanti kalau kene masalah lain pulak...ha sudah ! kene cari solution lain pulak...dah mcm IT center...kekeke...tapi x per syiokkk nie...mencabar !

      Delete
  5. Assalamualaikum. alhamdullilah. mujur awak godek trash tu. hehehhee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Sheila !
      alhamdulillah tergerak hati sebenarnya nak godek trash tu...kalau x memang biar kan aja...selamat! hehehe

      Delete
  6. sila jangan gatai tangan lagi lepas ni yer..hahaha. Tapikan zie setiap kali kita buat satu kesilapan dan bila kita berjaya perbetulkan kesilapan itu sendiri, kita akan merasakan satu kepuasan yang terlalu sukar digambarkan. Betul tak? kalau tak betul pun azie kena cakap betul...hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi puteri ! okey baik lah..x gatai dah...kalau gatai itu tanda nya nak dapat duit ! masyukkk..haha !
      eh ! betul lah puteri memang akan rasa kepuasannya tu...rasa mcm ! wahhh! asal aku bole buat benda mcm nie...padahal tak tau apa2 pun...belajar melalui pengalaman...itu penting !hehehe...azie cakap betul lah nie puteri !

      Delete
  7. Assalamualaikum.

    Ayat, kalah sasterawan negara zie, agi idup agi ngelaban pun siap keluar habaq mai, ahahahah

    Eh, lana dapat sumtin yg baru la kat sini. pasal google trash tu. So maknanya, bila kita delete, still ada lgi tempoh 30 hri utk tuntut balik ya. Thanks azie syg! >_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Lana :D
      hahaha...sebenarnya nak cakap "agi idup agi mengelabah sebab "binatang" nie buat hal...tapi dah ok ! selamat beta...

      iya ! lana kalau kita godek2 trash tu , kita akan dapat lihat byk picture2 yang kita download kat sana yang kita buang atau delete..tapi ianya tidak terdelete sehingga tamat tempoh 60 hari tak salah...ia masih tersimpan di sana..kalau kita tak tuntut...cewah! most welcome lana syg !wink3

      Delete
  8. bagus juga terjadi kat Azie, boleh bantu yg lain kalau masalah ini melanda kami heeeeee..jahat betukkan KY hihiih

    tapi Alhamdulillah Azie berjaya..teruskan kesungguhan dan kejayaan anda hahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi KY ! aha memang bagus KY...sangat2 membantu...x jahat pun !memang dah terjadi dah pun...kalau x sampai bila pun azie tak tahu..at least paham G+ nie mcm mana flow dia kan..

      hehehe..thanks KY...semoga semuanya masih sempurna...ahaks

      Delete
  9. dah terjadi kat sy dulu. abes semua gambar2.. huhu. tapi waktu tu sy tak boleh recovered balik sbb tak perasan akan kewujudan G+ Trash. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi Cik Gee !
      OIC! pernah mengalaminya ker ! no wonder lah...kita seangkatan...aha abis semua gmbr2 yang lama2...abis tu mcm mana awk kembalikan blog awk ! maksud azie gmbr2 yg ada kaitan dengan entry...abis mcm tu jelah eh! payah jugak kan guna G+ nie..ada link2 pulak dengan blog...hehehe
      nanti kalau berlaku tanpa sengaja bole lah singgah G+ trash ! tuntut apa yang terdelete..ahaks

      Delete
  10. fuh. suspen plak bila baca. nasib ada dekat trash. kalau xda jenuh nak cari balik background. nak edit segala gambar yang ada. banyak keja tuu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuhhh! memang suspen Hana , azie pun frust lagi nie , sebab banyak gmbr2 yang dah terdelete tu nak kene masuk kan balik dekat setiap entry ! yang masalah nya..nak kene cari entry yang x der gmbr lah pulak...case yang mana ! nak upload balik...mak aihhh ! memang banyak keje...

      sekarang dah tau root cost nya ! nanti pandai2 lah azie settlekan sendiri..hehehe

      Delete
  11. semua gambar kat blogger dihost kat picasaweb. aku punya g+ takde pulak album seperti situasi ko ni. err, rasanya ada setting utk tidak linkkan album gambar tu ke g+ tp aku lupa. pandai2 la godek2 ya

    cantik pulak tgk caj2 negatif berguguran. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya ! tapi dah try tengok kat picasaweb ! tak der pulak masalah ...okey jer...mungkin lah ada setting utk tidak linkkan album gmbr dekat G+ hp dengan G+ lappy...kene usha lah pulak setting nya...tapi dah okey rasanya...

      banyak lah hang punya cantik ! dah mcm rumah yang tak sudah dibaiki...seksa ooo !

      Delete
  12. syukur jumpa balik.. kalau tak dapat.. rasanya makan tak kenyang.. tidur tak lena.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekeke alhamdulillah syukur ! cewah kemain makan tak kenyang tidur tak lena eh ! dasat dah tu...ahaks

      Delete